Het schrijven van webteksten

Hier moet je aan denken als je webteksten schrijft

Webteksten zijn anders dan andere teksten. Voor een deel komt dat, omdat SEO webteksten meestal gratis en anoniem te lezen zijn door mensen overal ter wereld. Een andere reden is dat er voor webteksten hele andere beperkingen gelden dan voor gedrukte tekst. Voor een deel worden deze beperkingen opgelegd door zoekmachines. Deze machines moet je te vriend houden als je hoger geplaatst wilt worden in de zoekresultaten. Een goede tekst voldoet dus aan de regels van de zoekmachines.

 

Wees onderhoudend in je webteksten

Als mensen je tekst eenmaal gevonden hebben op internet, wil je natuurlijk wel dat de tekst ook echt gelezen wordt. Je schrijft om mensen te informeren en niet om ze te vervelen. Zorg er dus voor dat je iets vertelt dat de lezer nog niet weet, maar wel interessant zou kunnen vinden, over het onderwerp waar je over schrijft. Als je die kennis niet in huis hebt, zul je zelf een beetje onderzoek moeten doen. Zodra je een idee hebt over wat je wilt vertellen, moet je het op zo’n manier opschrijven dat mensen blijven lezen.

 

Maak je tekst herkenbaar voor zoekmachines

Zoekmachines gebruiken algoritmes om te bepalen welke websites het beste aan een zoekopdracht voldoen. Deze algoritmes veranderen vrij vaak, zowel om de zoekmachine beter te maken in zoeken en gedeeltelijk om nieuwe vormen van misbruik tegen te gaan. Als je de belangrijkste termen van je tekst identificeert en een paar keer verspreid door je tekst gebruikt zit je echter altijd goed. Gebruik deze termen ook niet te vaak, omdat zoekmachines onrealistische hoeveelheden van één term herkennen en bestraffen.

 

Houd je doel in de gaten

Je schrijft teksten voor websites met een doel. Tenzij je alleen schrijft om de tijd te doden, is dat doel in ieder geval om lezers naar je website te trekken. Die lezers trek je door je tekst herkenbaar te maken voor zoekmachines. Hiervoor is het gebruik van voor zoekmachines geoptimaliseerde teksten het beste middel. Als de lezers er eenmaal zijn wil je dat ze op je site blijven en, indien mogelijk, iets kopen. Lezers die langer blijven hangen dragen positief bij aan de waardering van je website. Lezers die iets kopen dragen uiteraard direct bij aan het voortbestaan van de website. Door goed in het achterhoofd te houden wat je eigenlijk met je tekst wilt bereiken, zul je een betere tekstschrijver worden.

https://www.textmakelaar.nl/