INSIG
Image default
Zakelijk

10 Skills die je moet beheersen als Support Engineer

Vacature binnen de IT of ICT voor de functie als support engineer gevonden? Leuk! Maar is het ook wat voor jou? Op zich een goede vraag. Hieronder lees je over welke 10 skills een support engineer zéker moet beschikken om succesvol te zijn!

1. Oplossingsgericht

Een goede systeembeheerder denkt niet in problemen, maar in oplossingen. Elke dag probeer je erachter te komen waar de kern van een probleem ligt en je richt je zo snel mogelijk op het realiseren van dé perfecte oplossing.

2. Stressbestendig

IT en ICT zijn leuk, maar ze kunnen ook de nodige problemen veroorzaken. Soms komen alle problemen tegelijk, waardoor de werkdruk ineens heel snel kan stijgen. Een beetje stressbestendigheid is dus gewenst!

3. Communicatief vaardig

Ga je solliciteren op een vacature IT Support Engineer, dan kan je maar beter communicatief vaardig zijn! Communicatie is ‘key’ binnen deze functie. Je communiceert voortdurend met personen die problemen ervaren en je legt uit hoe de problemen op te lossen zijn.

4. Aanpassingsvermogen

Vanuit IT-detacheren of ICT-detachering werkzaam als support engineer? Dan ben je waarschijnlijk goed in aanpassen aan nieuwe situaties. De omstandigheden kunnen binnen de IT en ICT snel wijzigen, waardoor je als ICT professional flexibel moet zijn in je houding.

5. Keuzes kunnen maken

Problemen oplossen betekent, helemaal onder tijdsdruk, keuzes maken. Los je een probleem van een werknemer ter plekke definitief op of ga je toch voor een tijdelijke oplossing? Bij het maken van keuzes houd je rekening met verschillende belangen, zoals tijd en geld.

6. IT en ICT-kennis

Deze spreekt natuurlijk voor zich. Wil je vanuit IT-detachering of ICT-detachering een support engineer worden, dan moet je ook verstand hebben van IT en ICT. Heb je dat niet, dan wordt het bijzonder lastig om met passende oplossingen voor problemen te komen.

7. Klantgericht

Een probleem oplossen is één, maar het daadwerkelijke probleem van de gebruiker oplossen is een tweede. Een goede support engineer luistert goed naar de gebruiker die problemen ervaart. Alleen wanneer je goed luistert, kan je het daadwerkelijke probleem oplossen.

8. Goed in samenwerken

Hoewel je als support engineer behoorlijk vaardig binnen de IT en ICT bent, kan je helaas niet álle problemen oplossen. Sommige problemen zijn overkoepelend van aard en vereisen samenwerking, bijvoorbeeld met de systeembeheerder of het management van een bedrijf of organisatie.

9. Hoog leervermogen

De wereld van IT en ICT verandert continue. De technologische ontwikkelingen zijn praktisch niet bij te houden. Toch moet je als support engineer een serieuze poging wagen tot het bijhouden van deze ontwikkelingen. Door continue bij te leren, raak je in staat om nieuwe problemen efficiënter en beter op te lossen.

10. Concentratie

Terwijl je een probleem aan het oplossen bent als support engineer, moet je je hoofd erbij kunnen houden. Een gebrek aan concentratie is niet alleen inefficiënt, maar het levert ook frustraties op bij degene wiens probleem je aan het oplossen bent.

https://hello-professionals.nl/